Contemplatron - Delog

Aina joskus saa jotakin kautta käteensä levyn täysin tuntemattomalta artistilta, ja vaikka levyä ei aluksi pidä niin erikoisena, huomaa pitkänkin ajan päästä kuuntelevansa sitä yhä uudelleen ja uudelleen. Contemplatronin Antarabhava - The Six Realms on minulle juuri tuollainen levy, joka ajan myötä iskee yhä enemmän ja enemmän. Contemplatronin toisen kokopitkän ilmestyminen on siksi ainakin minulle ilouutinen.

 

Artisti: Contemplatron
Formaatti: CD
Levy-yhti÷: Wrotycz Records
Julkaisuvuosi: 200
8
Kesto: 45:24

Kappaleita: 8

Tiibetiläisestä henkisyydestä ammentava puolalaisartisti on ottanut askelia uusiin ja hienovaraisempiin suuntiin. Osittain tämä on harmi, ja jään hieman kaipaamaan Antarabhavan analogisyntikoita ja sampleja. Tämän levyn on masteroinut Peter Andersson (Raison D´être) ja onkin sanottava että soundi on kehittynyt nimenomaan Peter Andersson-maiseen suuntaan. Hienovaraisempaa, mutta myös kylmempää. Levyn alkupää onkin nimenomaan hieman kylmän oloista menoa, osittain myös johtuen diskanttipainotteisesta äänestä. Pidemmälle mentäessä kuitenkin meno parantuu ja esimerkiksi kolmas raita Mandarava on jo oikein vaikuttavasti kumahteleva ja seuraavalla The Lord of the Copper Mountain:illa jylläävät voimakkaat Maëror Tri-henkiset rytmit.
Koska levy ammentaa tiibetin henkisestä perinteestä on luonnollista että Contemplatron hyödyntää myös samaisen kulttuurin upeaa luostarimusiikkia, joka on ollut alun perinkin industrial-musiikin tärkeä vaikute - valitettavasti vain melko säästeliäästi. Kurkkulaulua kuuluu siellä täällä ja hypnoottisesti raikuvia gyeling-trumpetteja kuullaan pieniä pätkiä vasta levyn loppuvaiheilla.
Levyn kappaleet ovat keskenään varsin erilaisia, enkä tiedä onko se tässä tapauksessa hyvä vai huono asia. Delog on kaikin puolin erittäin hieno ambient-albumi, mutta se ei mielestäni onnistu olemaan yhtä linjakas kuin Antarabhava, jossa Contemplatronin omat piirteet ovat voimakkaammin esillä. Tuntuu kuin artisti olisi vahvan alun jälkeen lähtenyt uudelleen hakemaan linjaansa, turhaan.

John Bj÷rkman

 


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot
 

Every once in a while I get into my hands a record from a completely unknown artist, which might not make such a great first impression, but with time I find myself listen to it again and again. Contemplatron´s debut Antarabhava - The Six Realms is exactly such an album for me, something that has grown on me more and more with time. Thus the release of Contemplatron´s second fullength album in the spring of 2008 was good news for me.

The Tibetan-influenced Polish artist has taken steps into new and more subtle directions. Partly this is a shame, and I somewhat miss the more simple sound of Antarabhava, dominated by analog synths and samples. This new album has been mastered by Peter Andersson (Raison D´Être) and I must say that the sound has taken a distinct Peter Andersson-esque turn. More subtle, but also colder, especially in the beginning of the record where the sound is pretty concentrated in the high end of the sound spectrum. The record improves as it progresses, however, with tracks like Mandarava with it´s deep sounds and Lord of the Copper Mountain with churning Maëror Tri-esque rhythms.

As the record is influenced by Tibet´s spiritual tradition, it is quite natural that Contemplatron utlizes the profound music of the monasteries of Tibet, which has been a seminal influence in industrial music since the beginning. Unfortunately it is used quite sparingly. Chants can be heard on some tracks, hypnotic gyeling trumpets in short sequences at the end.

The tracks on this record are very different from each other. I am unable to decide if it is a good or bad thing. Delog is a very good ambient record, yet it lacks the defined style of Antarabhava, where Contemplatron´s uniqueness is more prominent. It feels as if the artist has taken steps to redefine his sound, which was not necessary.

John Björkman