Eight times falling

Eight times falling on EMS/Elektron-levymerkin julkaisema kokoelma nuoria ruotsalaisia elektroakustisia säveltäjiä. "Korkeakulttuurisen" kokeellisen musiikin (jos tätä nyt sellaiseksi voi sanoa) ja "undergroundin" välissä on tunnetusti jo paljon yhteyksiä, etenkin Ruotsissa, mikä herättääkin kysymyksen mitä tarjottavaa tällä musiikin saralla on industrialille ja industrialin kuuntelijalle?

Kokoelma
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Elektron
Julkaisuvuosi: 200?
Kokonaiskesto: 68:01
Kappaleita: 12

Levy alkaa Niklas Petersonin häiritsevän tutun kuuloisella kappaleella To John. Kappaletta voisi kuvailla elektroakustiseksi "jännitysmusiikiksi" jossa sähköiset ininät ja paukahdukset luovat hienon ja tehokkaan tunnelmakokemuksen. Jan Liljekvistin viisiosainen Arkham Quartet ei puolestaan tunnu miltään muulta kuin itsetarkoituksellisella kikkailulla klassisen musiikin soittimilla. Daniel T Eideholmin Voice of Eye kuulosti vielä tutummalta kuin Niklas Petersonin kappale - syviä kumahteluja, veden kuplintaa, pahaenteisiä melodioita kärpäsen surinassa... kappale osoittautuukin samaksi kuin L.E.A.K:n (jossa Eideholm ilmeisesti vaikuttaa) The Old Teahouse-albumin ensimmäinen kappale! Ei sinällään hätää sillä L.E.A.K. on mielestäni kokeellista musiikkia parhaimmillaan.

Bo Halénin Pulse/Breathing (1989) on erittäin minimalistista hurinaa/pörinää joka periaatteessa toimii mutta ei paljoa anna. Johannes Bergmarkin 12-minuuttinen Saw Octet voisi häiritsevässä ulisevuudessaan olla esimerkki siitä millaista hieman innovatiivisempaa materiaalia yksi jos toinenkin dark ambient-artisti voisi tehdä ainaisen kierrättämisen sijaan. Kauniin yksinkertaisin keinoin toteutettu monivivahteinen ja omalaatuisen intensiivinen kappale. Myös Lennart Westmanin Sweden vakuuttaa vahvasti. Eeppinen elektroäänistä ja todella erikoisesta kuoromaisesta laulusta koottu teos, jonka ainoaksi ärsyttäväksi puoleksi jää sen (mahdollinen) yhteiskunnallinen sanoma - onko sanoma tosissaan esitetty, vai onko se tekijästä irrallaan olevaa, objektiksi muutettua tekstiä? Toivon jälkimmäistä, koska en pidä taidetta sopivana välineenä näin suoraan mielipiteiden esittämiseen.

Paul Savagen Fall on puolestaan tyypillisimmillään sitä mitä mielestäni tällainen korkeakulttuurinen kokeellinen klassinen musiikki on huonoimmillaan - ärsyttävää kikkailua ja leikkimistä mikä ei johda mihinkän. Lopussa Mikael Konttinen esittää todella hienosta analogisesta surinasta rakennettun kappaleen. Harmi vain että tuo kappale on minun vähäeleiseen industrialiin tottuneille korvilleni turhan levoton ja tapahtumarikas. Olisin mieluummin kuullut kappaleesta paljon monotonisemman version, vaikka ei se huono ole näinkään.

Pakko se on myöntää että pelkästään tällä levyllä on todella paljon sellaista innovatiivisuutta joka hyödyttäisi itseään toistavaa industrial/dark ambient-sceneä, vaikka ihan vain uusien äänielementtien muodossa. Ja on ilahduttavaa nähdä että jotkut näistä elektroakustisista artisteista hakeutuvat industrialin suuntaan tuoden tuoreita tuulahduksia, kuten L.E.A.K. mutta myös että industrialin alalla on artisteja jotka itsenäisesti harjoittavat samantyylistä kokeellisuutta; esimerkiksi suomalainen Mnem, joka kuulostaa paljon tällä levyllä olleelta Mikael Konttiselta. Toisaalta, kuten arvata saattoi, tästä kontekstista löytyy myös paljon sellaista kikkailua mitä minä omasta näkökulmastani voin luonnehtia vain tekotaiteelliseksi paskaksi. Mutta niistä huolimatta tämä kokoelma sisältää useita yksittäisiä kappaleita jotka miellyttävät suuresti.

John Björkman


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

Eight times falling is a compilation of tracks from young Swedish electro-acoustic composers, published by EMS/Elektron. There are already a lot of connections between "High culture" experimental music (if this can be classified as such) and "underground", especially in Sweden, which immediately raises a question about what this genre's possible contributions, if any, to industrial music and its listeners might be. The album starts with Niklas Peterson's disturbingly familiar-sounding To John. It could be described as electro-acoustic "thriller music", in which electric squeals and bangs create a fine, effective emotional experience. Opposed to that, Jan Liljekvist's five-part Arkham Quartet doesn't feel like anything except self-serving trickery with classical instruments. Daniel T Eideholm's Voice of Eye sounds even more familiar than the Peterson track - deep booming sounds, bubbling water, ominous melodies in the buzzing of flies… the piece reveals itself to be the first track of L.E.A.K's (in which Eideholm is apparently a key member) album The Old Teahouse! That's not a drawback, though, since I consider L.E.A.K. to be experimental music at its best.

Bo Halén's Pulse/Breathing (1989) is very minimalist humming/buzzing which basically works but dosen't give much. Johannes Bergmark's 12-minute Saw Octet could with its disturbing screaming be a good example of the kind of more innovative material many dark ambient -artists might do instead of just endless recycling. A many-shaded, weirdly intensive piece made by beautifully simple means. Another very impressive track is Sweden by Lennart Westman. It's an epic construction made out of electric sounds and extremely weird choral-like singing, weakened only by its (possible) social message - is it performed in earnest, or is it a just an objectified text not connected to the composer? I hope it's the latter, as I do not like art being used as a medium with so bluntly issued opinions.

Paul Savage's Fall is an extremely typical example of what this kind of high-culture experimental classical music is at its worst - annoying trickery and playing that leads to absolutely nothing. As an ending to the disc, Mikael Konttinen presents a track made out of truly magnificent analogical droning. Unfortunately that track is too restless and eventful to my ears that are a more used to industrial built with less grand gestures. I would have preferred a more monotonous version of the piece, even though it's not at all bad the way it is now.

I must admit that this album alone contains a huge amount of the kind of innovation that would benefit the self-repetitive industrial / dark ambient scene, in the form of new sound elements at the very least. And it's delightful to see both that some of these artists are moving towards industrial, bringing it new perspectives (like L.E.A.K. has done) and that within the industrial scene there are artists who independently practice the same kind of experimentalism, such as the Finnish Mnem who sounds very much like Mikael Konttinen here.. On the other hand, as I suspected from the beginning, there's also a lot of such fooling-around that I would personally call purely "pseudo-artistic crap". Despite those this album had many tracks that I really enjoyed.

John Björkman