Information Apocalypse

Tässä on jenkkiläisen Navicon Torture Technologies -miehen oman lafkan, Annihilvksen, ensimmäinen julkaisu: teknologisen maailmanlopun teemalla ratsastava kokoelma, jolla kuullaan jonkin verran eri tyylisiä artisteja. Mukana on lähes koko Amerikan kerma industrial/ambient osastolta, sekä jonkin verran eurooppalaisia nimiä noisen, ambientin ja Hands/Ant-Zen/Ad Noiseam-koulukunnan rytminoisen saroilta. Vaikka tyylikirjo on laajahko, sitoo kappaleita yhteen kokoelman synkän hifistinen teema, varsin onnistuneesti jopa.

Kokoelma
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Annihilvs
Julkaisuvuosi: 2001
Kokonaiskesto:
Kappaleita: 14

Ensimmäisenä esillä on tietysti koko projektin pääpiru eli Navicon Torture Technologies, varsin kohtalaisella hitaalla voimaelektroniikkakappaleella. Church of Dead Girls -levyn perusteella luulisin kylläkin että NTT olisi pystynyt myös parempaan. Seuraavana ehkä hieman paremman vaikutuksen tekee toinen jenkki, noiseambientia (tai death industrialia?) puurtava Gruntsplatter. Gruntsplatteria voisi kuvailla hieman hiotummaksi Megapteraksi tai BDN:ksi (BDN:n hitaampi materiaali siis!) ja on mielestäni oikein varteenotettava ruumishuonetunnelmia maalaileva artisti, jonka tämä Genomic Rituals-kappale mainiosti todistaa. Tarmvred, jota normaalisti kuvailisin ennemmin raskaaksi teknoksi kuin industrialiksi, tuntuu nimeltä joka saattaisi rikkoa tähänastisen tunnelman. Ruotsin rytmiguru on kuitenkin onnistunut luomaan hienosti kokoelmaan istuvan kappaleen joka on biiteistä vapaa eikä liian energinen. Lab Report on minulle entuudestaan tuntematon nimi mutta täytyy sanoa että yhtyeen sähköisesti sykkivä kappale H vakuuttaa. Ei tosin yhtä paljon kuin Converter, joka Tarmvredin tavoin on jättänyt tanssilattioiden rytmit joksikin aikaa kotiin ja tarjoaa tässä hyvin dynaamisesti eteenpäin kehittyvän ja helposti avautuvan industrial-kappaleen joka on yksi kokoelman ehdottomia kohokohtia. Erittäin vakuuttava on myös Wiltin upeasti muotoiltu äärimmäisen synkkä minimalistinen ja matala Waiting for the Deathclock -äänimaisema.

Hollowingin ärsyttävästi junnaava An Ageless Contempt on levyn ensimmäinen oikeasti heikko kappale. Onneksi sitä seuraa Land:Firen radioaktiivinen autiomaa-maisema joka ehkä yhdessä Wiltin kanssa parhaiten kuvailee ihmiskunnan jälkeisiä kolkkoja raunioita. Myös jenkkilän Control on (kuten yleensä) todella kovassa vedossa, jyrinää sirinää, huutoa ja informaatiosotaa tykitetään kaikilta taajuuksilta ja tahoilta. Death Squad puolestaan esittää varsin mitäänsanomatonta noisea joka ei erityisemmin vakuuta mutta ei ärsytäkään. Unter Null rikkoo sen minkä Tarmvred ja Converter ovat osanneet olla rikkomatta, eli levyn tähän asti koherentin tunnelman raskaalla jumpsutuksella. Kappale on sinällään ihan hyvä, se on vain väärässä paikassa. IRMin toisen puolikkaan Jarlin ambient-kappale No Response ei ole niin kova kuin olisin odottanut, Nothingin pätkivä noise tuntuu turhanpäiväiseltä ja Abfall on nimensä ansainnut pilaamalla kokoelman lopun täysin paketilla joka sisältää sekä jumputusta että turhanpäiväistä noisea.

Itse pidän tällaisista kokoelmista, joissa eri genrejen artisteja kootaan jonkun yhditävän teeman ympärille - se haastaa artistit tuomaan esiin erilaisia puolia itsestään ja osoittamaan todelliset taitonsa. Aina homma ei toki toimi. Information Apocalypseen osallistuneista artisteista suurin osa on kuitenkin onnistunut varsin kiitettävästi. Vaikka taso loppua kohden tippuukin aika pahasti, niin levyn ensimmäiset yhdeksän kappaletta ovat mielestäni oikein antoisaa kuunneltavaa; monipuolista jossa on kuitenkin selkeä punainen lanka. Halpaan hintaansa nähden kannattava ostos. Jotenkin jäin kaipaamaan Bad Sectorin läsnäoloa tällaisen teeman omaavalle kokoelmalle.

John Björkman

Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot