K. Meizter - Travelling Light

Erittäin kauniissa pahvipaketissa julkaistu K.Meizterin ensimmäinen sooloalbumi on sävellyksellisesti hyvin kiehtova kokemus. Mies lienee ainakin monille lukijoistamme ennestään tuttu toisena Beyond Sensory Experiencen jäsenistä. Tämä albumi on tavallaan hyvin luontevaa jatkoa artistin linjassa. Elektroakustiikan ja ambientin välimastossa seikkailevaa musiikkia, joka on vahvasti suunnitellun tuntuista ja kieltäytyy asettumasta selkeisiin muotteihin. Hitailla raidoilla on mukana paljon tunnelmallisia elementtejä viheltelystä rauhaisaan pulputukseen. Välillä kuullaan rytmejä, välillä mennään puhtaasti rakenteiden varassa.

Artisti: K. Meizter
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: HORUS CyclicDaemon
Painos: 500 kpl
Julkaisuvuosi: 200
Kesto: 43:26

Kappaleita: 14

Kaikki tuntuu myöskin soitetun oloiselta - siinä on ajatuksella tehdyn musiikin tuntu. Mukaan on otettu niin tuttuja palasia kuin täysin omaperäisiä uusia ideoitakin. Palaset eivät vain aivan loksahda kodalleen. Tämän seurauksena syntyy kokonaiskuva levystä, josta haluaisi voida pitää enemmän kuin oikeasti voi. Artisti on kiistatta lahjakas ja hänen ideansa ovat oikein hyvä. Mutta noita ideoita ei ole saatu punottua riittävän tiiviisti yhteen. Travelling Light on jatkuvasti kiinnostava, mutta siinä ei ole tarpeeksi voimaa. Se on jotakin, jonka voisin hyvällä omallatunnolla valita vaikkapa taidenäyttelyn taustamusiikiksi, mutta ei sellainen levy joka tulisi kovinkaan usein laitettua kotona soittimeensa. Toisaalta, ehkä juuri siksi siitä tuntuu jokaisella kuuntelukerralla nousevan yhä uutta esiin. Saattaa olla, että luontevin yleisö tälle sinällään vaikuttavalle kiekolle löytyykin avomielisistä piireistä industrial-piirien ulkopuolelta.

Toisaalta hiukan vaisu, toisaalta mielenkiintoinen. Vaatinee vähintäänkin melkoisesti ennakkoluulottomuutta kuulijaltaan.

Jiituomas

Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

K. Meizter's first solo album, which comes in a very nice looking cardboard package, is a compositionally fascinating experience. A lot of our readers probably already know the artists as one half of the group Beyond Sensory Experience. This album is in some sense a natural continuation in his style: music somewhere between electro-acoustics and ambient, of the kind that seems clearly planned and refuses to fit into any particular mold. On these slow tracks there are loads of moody elements, from whistling to a calm bubbling. Sometimes there are rhythms, sometimes all moves just on structure alone.

Everything also has a clear feel of having being actually played - it has the sense of music that has been thought about. There are both familiar pieces and very original ideas included. All of the pieces do not, however, really click together well enough. This, at least for me, created a situation where I'd really like to like this album much more than I do. The artist is clearly talented and his are ideas very good. Those ideas just have not been tied strongly enough together.

Thus Travelling Light is always interesting, but it lacks raw power. It is something that I could easily pick up to play as a background at an art exhibition, but not something I'd listen repeatedly to at home. On the other hand, maybe that's why it seems to show new facets to me every time I do listen to it. Therefore it is quite possible that the best target audience for this basically very impressive album is somewhere in the more open-minded crowds outside industrial circles.

In some sense a bit too mild, on another very interesting. At the very least, requires a clear lack of prejudice from its listeners.

Jiituomas