Orplid - Sterbender Satyr

Lyyrisen neofolkin mestareina tunnettu saksalaisyhtye on lähtenyt radikaalisti uusiutumaan. Tätä ei ensi alkuun huomaa, sillä kaunis avausraita Der letzte Ikaride on aivan tuttua tyyliä, samoin sitä seuraavakin kappale. Mutta sitten ilmaantuvat koneet (tai kovin koneen oloiset instrumentit) taustalle. Eivät hallitsevina, mutta silti selkeinä. Ne mukanaan tuova kappale, Safin yliteatraalisilla naisvokaaleilla täydennetty Die Scherin, on lisäksi koko albumin heikoin teos. Koko matkan siitä eteenpäin kiekkoa leimaa liian voimakas uuden tyylin haku.

Artisti: Orplid
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Auerbach Tonträger
Julkaisuvuosi: 2006
Kokonaiskesto: 59:46 min
Kappaleita: 11

Lyyrinen puoli pysyy (totta kai) hanskassa koko ajan, mutta vaikka taustat ovatkin vaimeina, niitä on vaikea hyväksyä pakettiin. Joidenkin kappaleiden kohdalla on kuitenkin selkeää näyttöä yhdistelmän toimivuudesta. Erityisesti mahtava Gesang der Quellnymphen (levyn toinen vierailevalle naisvokalistille kappale, nyt laulamassa Marén Zankl) osoittaa, että tässäkin tyylissä on oma huima potentiaalinsa. Musiikilliselta kaareltaan Sterbender Satyr on varsin eheä, eli jos taustoista selviytyy, on levy varsin nautittava kokemus. (Varsinkin jos pitää esim. Ostarasta, jota tässä usein tullaan lähelle.) Silti se on kovin välityön oloinen, ja antaa enemmänkin odottaa seuraavaa, valmiimpaa albumia kuin on itsessään vakuuttava.

Varsin kiinnostava, mutta ei nouse edellisten albumien tasolle.

Jiituomas

Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot