Sophia - s/t

Sophia alkaa nimenä olla jo vakiinnuttanut paikkaansa "CMI-elitiissä", jos tätä ilmausta halutaan käyttää. Mainittuun kategoriaan voidaan kiistatta liittää myös Arcana, jonka nimen esiin ottamiselle on tässä yhteydessä hyvät perusteet. Sophia on Arcana-säveltäjä Peter Petterssonin sooloprojekti, johon hän ryhtyi maantieteellisten syiden aiheuttamien vaikeuksien johdosta. Soolona työskentely on tällä musiikin saralla helpompaa kuin sovitella treenausaikatauluja muiden ympäri Ruotsia asuvien jäsenten kanssa.

Artisti: Sophia
Formaatti: CD
Levy-yhtiö: Cold Meat Industry
Julkaisuvuosi: 2000
Kokonaiskesto: 40:51
Kappaleita: 10

Ja kyllähän tämä uudesta Arcana-levystäkin kävisi! Erona vain on uutena elementtinä militantimpi lähestymistapa, joka on ajanut syrjään aikaisemmat vahvat Dead Can Dance vaikutteet. Toki niitäkin on vielä kuultavissa, mutta nykyisellään vaikutteita on haettu enemmän uusista ryhdikkäämmistä nimistä kuten Der Blutharsch. Tyylinvaihdos kuulostaakin erittäin mallikkaalta vaikka henkilökohtaisesti olisin halunnut kuulla enemmän vokaaliosuuksia, jotka ovat nyt jääneet melko vähiin. Levy jakautuu oikeastaan kahteen osioon: I. - IX. Sigillum Militum sekä X. Adeptus / Last Movement. Ensin mainittu on kansipaperin mukaan sävelletty erityisesti tulevia live-esiintymisiä ajatellen. Nuo yhdeksän kappaletta ovatkin lyhyitä ja militantteja ralleja, joissa maalaillaan voimakkaiden percussioiden ja tuomiopäivän pasuunoiden säestämänä uhkaavan kuuloisia hämyisiä äänimaisemia. Adeptus / Last Movement sen sijaan soveltuu enemmän keskittymiskykyä vaativana kymmenminuuttisena ambient-sävellyksenä paremmin kotikuunteluun. Erittäin luja debyytti!

Kimmo Niukko

Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot