Ibrahim Terzic - DVA

Mukava huomata että joku vielä jaksaa tehdä atonaalisuutta, joka ei sisällä massiivisia konesoundeja. dva tarjoaa seitsämän kappaleen verran kopinaa, pulputusta ja surinaa, joka muistuttaa enemmän avantgardemusiikin vanhoja suuruuksia kuin ketään tämän hetken näkyvistä nimistä. Käytetyt koneet on jätetty ilmeisen tarkoituksellisesti tunnistettaviksi.

 

Artisti: Ibrahim Terzic
Formaatti: CD-R
Levy-yhtiö: Some Place Else
Julkaisuvuosi: 2002
Kokonaiskesto: 23:06
Kappaleita: 7

Selvää glitch-soundia toki on, mutta tietoisesti ohuempana kuin esim. Mego-yhtiön artisteilla. Terzicin levy on selvästi lähennä kokemus, tilanne, eikä varsinaista musiikkia. Sitä seuraa vähintäänkin mielenkiinnolla vaikka ei varsinaisesti nauttisikaan kuulemastaan. Yllätyksellisyys on siinä aivan riittävä arvo. Poikkeuksen muodostavat kaksi viimeistä raitaa, koherentiksi rätinäksi kehittyvä baraka ja erittäin paljon Ulverin Silencing the Singing-ep:n tyylinen drools purple light, joka sisätää oikeastaan vain monitaajuista huminaa jonka päällä on herkullisella tavalla ärsyttävä pieni, naputtava ääni.

Tasokas ja sopivassa lyhyydessään hyvin toimiva kiekko, jota parhaiten kuvainnee se, että vaikka en siitä oikeastaan pidäkään huomaan sen toistuvasti eksyvän levysoittimeeni.

Jiituomas


Takaisin - Kokoelmat - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - R - S - T - U - V - W - Demot

It's nice to notice that somebody still feels like creating atonality without massive machine sounds. dva offers seven tracks worth of clattering, gurgling and buzzing, resembling more old greats of avant-garde music than any noticeable names of today. The machines used are left apparently deliberately identifiable. Granted, there is clear glitch-sound there, but willfully in a thinner manner than, say, the artists of the Mego-company. Terzic's album is clearly more of an experience, a situation, than actual music. One pays attention to it with interest, the very least, even if one didn't actually enjoy what's head. Unexpectedness is value enough for it. The exceptions to the rule are formed by the last two tracks, baraka, which develops into coherent rattle and drools purple light, which is very much alike Ulver's Silencing the Singing EP in style, consisting actually only of multi-frequency humming with a layer of deliciously annoying little tapping sound.

High standard and in its fitting shortness functioning disc, which may be best described by that while I don't really like it, I notice it repeatedly finding its way into my record player.

Jiituomas